lauantai 15. lokakuuta 2011

Parempi myöhään kuin ei silloinkaan

Matkakirjailijan kirjotuskoneesta taisi loppua mustenauha kesken reissun ja tarina jäi ikävästi kesken mutta nyt jo vuosi matkan jälkeen on kirjotusvälineet teroitettu kuntoon päiväkirjan loppuunsaattamiseksi.

Viihdyttyämme idyllisessä Assoksen lomakohteessa toisenkin yön, nostimme ankkurin jatkaaksemme matkaamme kohti pohjoista. Loman päättymiseen olisi vielä kolme päivää aikaa joten saatoimme rauhassa miettiä seuraavat käyntikohteet. Sää jatkui aurinkoisena, kuumana ja vähätuulisena. Päätimme seuraavaksi kohteeksi Meganisin saaren ja sieltä löysimme Spilian sataman eli Porto Spilian, jossa tavernan pitäjä tarjosi ensiluokkaista palvelua. Ohjasi ja kiinnitti meidät laituriin ilmaiseen laituripaikkaan, jonka hintaan kuului myös sähkö ja vesi. Ainoa oletus oli, että kävisimme ruokailemassa hänen tavernassaan ja se oli vähintä mitä tässä tilanteessa saatoimme tehdä. Ensin kuitenkin kävimme päiväkävelyllä sataman yläpuoleleisen kukkulan uneliaassa Spartochorin kylässä. Uneliaaseen siinä mielessä ettei kylän kaduilla nähty päivän paahteella juuri ristin sielua. Onneksi kaupoista sai kuitenkin paikallista janojuomaa auringonpistoksen ehkäisyyn. Palasimme rannan tavernaan syömään. Tavernan oli kansoittanut laiturin huviveneilijät ja pöydillä näki huomattavan paljon tämän kauden hittituotteita iPadeja (jollaisella tämäkin blogi on kirjoitettu). Ruoka oli kuitenkin
totutun hyvää, eivätkä iPadien sormeilijat päässeet pilaamaan ruokailuamme.

Seuraavana aamuna lähdimme kohti Lefkasta, koska veneen kumiveneen perämoottorissa oli havaittu vikaa jok kaipasi korjaajan apua. Matkan varrelle osui kuitenkin laivanvarustaja Onassiksen suvun mökkisaari Skorpios, jonka edustalle sai ankkuroitua uimaan mutta rannalle saarelle ei saanut nousta rantaviivaa edemmäs. Ankkurissa olikin hyvän määrää turisteja veneineen mutta löysimme oman paikkamme ja pidimme lounas- ja uimatauon.

Skorpiolta jatkoimme Lefkaksen marinaan, jonne jätimme perämoottorin huoltoon. Emme kuitenkaan halunneet lopettaa lomaamme vietämällä viimeistä iltaa marinan laiturissa vaab irrotimme köydet ja lähdimme vielä iltapurjehdukselle takaisin etelään Nidrin kaupunkiin, josta löysimmekin paikan aivan kaupungin ytimestä.

Teimme iltakävelyn kaupungilla ja löysimme ehkä koko matkan parhaan tavernan aivan kaupungin rajalta. Pinewood tarjosi herkullisen ruoan lisäksi hienot maisemat aivan meren rannalla kuitenkin kaupungin melun ulottumattomissa.

Viimeisen päivän ohjelmana oli lyhyt purjehdus Lefkaksen marinaan ja veneen siivous seuraaville asukeille. Jälleen oli kaksi lomaviikkoa mennyt kuin siivillä tai oikeammin purjeilla purjehtien ja hienoihin Kreikan saariin tutustuen.